Keynote

Keynote 2010

eugene

Credutainment

Eugene Bos [Creducatief] neemt op woensdag 10 maart de plenaire kickoff voor zijn rekening. ‘Tijd voor creducatieve interactie en credutainment’, luidt zijn thema. Creducatief verzorgt creatieve interventies en edutainment op scholen.
Bos: “Als onderdeel van cultuur- en veranderingstrajecten, maar net zo goed tijdens bijvoorbeeld docentendagen, kick off’s en andere bijeenkomsten met als doel creativiteit, passie en verbinding binnen het onderwijs verder tot bloei te laten komen. Op speelse wijze gaan we terug naar de basis. We willen bestaande wegen verlaten en op die manier gelouterd en geïnspireerd uitkomen op de plaats van bestemming. Een plek waar de leerling centraal staat, creativiteit stroomt, openheid goed voelt en samenwerken een feest is.”
Eugene Bos is improvisatieacteur en senior trainer/coach. Hij geeft trainingen, workshops en voorstellingen improvisatietheater bij bedrijven en organisaties. Hij past dit toe bij items als samenwerken, stralend falen, veranderen en teambuilding.
Woensdag: 10.00 – 10.30 uur


samantha

Learning in an open World

Samantha Peter [Google Apps for Education] geeft in haar lezing op woensdag de visie van Google weer over ict in het onderwijs. Ze zal ons ook bijpraten over cloud computing en education trough video. Titel van haar presentatie: ‘Learning in an Open World – Leveraging the Cloud’. Peter: “What happens in a world where students have instant access to trillions of words of information [and disinformation]? How has the internet changed the way we access information and collaborate in the classroom? We’ll soon find out.”
Samantha Peter is een new business development manager voor Google, gefocust op het oprichten van vennootschappen met onderwijsinstituten binnen EMEA [Europa, Midden-Oosten en Afrika]. Nadruk ligt op het positioneren van Google Apps for Education binnen de onderwijsgemeenschap.
Woensdag: 13.15 – 13.45 uur


frans

Slimmer en rijker onderwijs

In zijn keynote op donderdag gaat Frans Schouwenburg [sectormanager Kennisnet] in op het gat dat bestaat tussen de mogelijkheden die technologie een school kan bieden en het daadwerkelijke gebruik ervan. Beide lijken gemaakt voor elkaar, maar vinden elkaar in de praktijk te weinig. Zo is de vraag naar goed digitaal leermateriaal al jaren ongekend hoog, maar neemt het gebruik ervan in de les nauwelijks toe. Waarom lukt het ons niet om onderwijs en technologie met elkaar te verbinden, zodat we slimmer en rijker onderwijs krijgen? Wat kunnen wij, als bezoekers van de IPON en alle bedrijven en instituten die hier exposeren, doen om het gat te dichten en onderwijs te creëren dat recht doet aan de verwachtingen van een moderne, mediarijke maatschappij? Wat moeten wij in onszelf veranderen om alle instrumenten die tot onze beschikking staan, straks echt te gaan ervaren als assistenten in plaats van als opgedrongen hinderpalen?
Donderdag: 10.00 – 10.30 uur


peter

Ict-bewustzijn

Ict verandert sinds enkele decennia de samenleving in een steeds hoger tempo en gaat daar nog decennia mee door. Als het onderwijs geen museum wil worden, dan zal het van deze ontwikkelingen gebruik moeten maken. Dit stelt dr. Peter van ’t Riet, lector ict en onderwijsinnovatie bij de Christelijke Hogeschool Windesheim. E-learning biedt tal van mogelijkheden om het onderwijs te moderniseren en te verbeteren. Om in het onderwijs kansrijk gebruik te maken van ict, zijn er docenten en onderwijsmanagers met ict-bewustzijn nodig. In zijn lezing op donderdag laat dr. Peter van ’t Riet zien waaruit ict-bewustzijn van docenten en onderwijsmanagers bestaat en hoe zij valkuilen kunnen vermijden door gebruik te maken van adequate bedrijfs- en beleidsmodellen voor ict en onderwijs. “Het heeft geen zin om in je eentje te gaan zitten uitzoeken en ontwikkelen. Dat moet je in groepen doen, in teams van docenten. Dat kunnen verschillende vakgebieden zijn, maar het kan ook vakoverstijgend.”
Donderdag: 13.15 – 13.45 uur