Archives

Innovaties in het onderwijs: Op weg naar 2020

Welke technologische ontwikkelingen gaan een rol spelen in het onderwijs? Hoe ziet het onderwijs in 2020 eruit en past Personalized Learning daar nog in? Op welke manier gaat machinelearning, VR/AR en artificial intelligence het onderwijs veranderen? En hoe speelt Noordhoff Uitgevers in op deze –en andere- ontwikkelingen om klaar te zijn voor 2020?

Leren, doen en maken

Er is een groeiende aandacht voor toekomstgerichte vaardigheden in het algemeen en digitale geletterdheid in het bijzonder. Het blijkt echter een flinke uitdaging om die een goede plek te geven in het curriculum. Biedt je het aan als apart vak? Of integreer je het in bestaande vakken? Leg je de regie volledig bij de leraar? […]

Gamend leren in de rekenles met Startrekenen 3D en VR

Een afwisselende rekenles draagt bij aan betere prestaties van leerlingen. Gamen in de rekenles is dus niet alleen leuk, maar ook nuttig. Uitgeverij Deviant ontwikkelt hiervoor verschillende games. In Startrekenen 3D lossen leerlingen in een fictieve stad rekenproblemen op die zij ook in het dagelijks leven tegenkomen. In Startrekenen VR komen onderwerpen aan bod die […]

Praktijkvoorbeeld van een optimale, veilige ICT infrastructuur

Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaan we in op de optimale IT infrastructuur binnen schoolorganisaties. Veelvoorkomende vraagstukken gaan over cryptoware en andere malware, Inzicht in SSL-verkeer, scheiding BYOD van elkaar en van schoolnetwerk en GDPR/AVG. Kortom, welke problemen hebben we geadresseerd en welke keuzes zijn gemaakt? Een goede keuze bij de aanschaf van oplossingen is […]

Masterclass curriculumverlichting: effectieve inzet van ICT begint niet met techniek

Scholen maken veel gebruik van digitale middelen. Hoewel er goede voorbeelden van innovaties zijn, blijven wezenlijke vernieuwing en verbeteringen vaak uit. Met alle extra mogelijkheden die ICT biedt is dat opmerkelijk. In deze masterclass worden hulpmiddelen aangereikt die scholen helpen bij het analyseren en verbeteren van hun curricula. Daarbij zijn de feitelijke leerdoelen het uitgangspunt, […]

Van inspireren naar excelleren

Inspireer leerlingen om te ontdekken waar hun talenten liggen, waar ze goed in zijn en wat ze écht leuk vinden. Zo ontwikkelen ze een gevoel van betekenis en doelgerichtheid; een ‘why’. Het vinden en geloven in die ‘waarom’ draagt bij aan succes, vertrouwen en plezier. Wanneer docenten hun expertise combineren met de juiste inzet van […]

Doe-het-zelf VR voor in de klas

Met het virtual reality-platform EZVR maak je gemakkelijk informatieve en educatieve virtuele tours van je zelfgemaakte 360º foto’s. Het maken van een VR-tour stimuleert leerlingen om de wereld om zich heen op een andere manier te ontdekken. Stuur leerlingen bijvoorbeeld met een camera de stad in om op verschillende plekken de architectuur te beschrijven of […]

ThiemeMeulenhoff en Learnbeat slaan handen ineen voor beter onderwijs

ThiemeMeulenhoff en Learnbeat bieden scholen de mogelijkheid om te werken met het platform van hun keuze. Bewezen lesmethodes als De Geo en Op Niveau zijn vanaf komend schooljaar ook te combineren met de geavanceerde mogelijkheden van Learnbeat: leerlingen kunnen adaptief oefenen op leerdoel, docenten kunnen de methodes arrangeren en combineren met eigen materiaal, en docenten […]

Flexibiliteit in de leermiddelenketen en de organisatie van onderwijs

Invulling geven aan gepersonaliseerd leren betekent dat leermiddelen flexibeler gemaakt moeten worden. Maatwerkdiploma’s, plusklassen, tienercolleges, doorlopende leerlijnen: allemaal termen om invulling te geven aan maatwerk in het onderwijs. Maar hoe organiseer je dit? Hoe zorg je dat het financieel haalbaar is? Welke keuzes maak je als alle leermiddelen altijd tot je beschikking staan? ZuluConnect zorgt […]

Prowise Presenter 10, de toekomst van digitaal onderwijs

Bezoek het groene theater om 11.30 uur en beleef live welke nieuwe innovaties de Prowise Presenter 10 software heeft. Presenter 10 biedt innovatieve functies die gebruik van AR en VR voor educatieve doeleinden mogelijk maken. De voordelen hiervan zijn talrijk, maar het belangrijkste is dat deze technieken leerlingen op een geheel vernieuwende manier lesmateriaal laten […]