Archives

Hoe helpen digitale tools het samen werken binnen Passend Onderwijs

Een kind heeft een (pedagogisch) netwerk om hem heen nodig. Wanneer we het samen werken als een netwerk, alleen zou afhangen van fysieke ontmoetingen dan zouden de agenda’s van eenieder een groot obstakel vormen. PPO-NK gebruikt twee digitale tools om het samen werken te ondersteunen: Top dossier en een community. TOP dossier is een webbased […]

Onderzoek en ICT in het Speciaal Onderwijs

Stichting Vraagstelling biedt ondersteuning bij het doen van onderzoek met een wetenschappelijke basis. Stichting Vraagstelling helpt bij het bevorderen van de integratie van ICT in het (primair en voortgezet) onderwijs. Door het perspectief van de eindgebruiker in kaart te brengen en te versterken wordt duidelijk welke factoren de integratie van ICT in de school bevorderen.

De Paperclip Keynote: Het onderwijs weer inzichtelijk gemaakt

learning analytics, gepersonaliseerd leren, compententie gericht onderwijs, 21e eeuwse vaardigheden, leerkracht gestuurd werken   allemaal hot topics, en… hoe verbind je ze nu naar concreet onderwijs? Ziet u door de bomen het bos nog, na deze keynote kunt u alles weer in perspectief plaatsen! Na 20 jaar gedreven onderwijsinnovaties te hebben begeleid, geïmplementeerd en onderzocht, presenteren wij de paperclip keynote: kaders voor […]

Live Coding Education with Sonic Pi

Met heel veel trots mogen wij u de keynote spreker Sam Aaron aankondigen. Op de tweede dag van IPON (donderdag 8 februari) zal hij ons meenemen op zijn reis om op een hele unieke en ludieke manier samen met leerlingen digitale muziek te maken. Cool, leerzaam en heel gemakkelijk. Maak tegelijkertijd je kinderen (en jezelf!) […]

Praktijkvoorbeeld van een optimale, veilige ICT infrastructuur

Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaan we in op de optimale IT infrastructuur binnen schoolorganisaties. Veelvoorkomende vraagstukken gaan over cryptoware en andere malware, Inzicht in SSL-verkeer, scheiding BYOD van elkaar en van schoolnetwerk en GDPR/AVG. Kortom, welke problemen hebben we geadresseerd en welke keuzes zijn gemaakt? Een goede keuze bij de aanschaf van oplossingen is […]

HebJeGenoegGeleerdVandaag, dé verbetercyclus voor onderwijsteams

De kracht van de HJGGV-cyclus zit hem in de eenvoud én in het vermogen van leerlingen om telkens weer met relevante en verrassende tips/observaties/suggesties/reflecties te komen. Bij de start van elke ronde schotelen de leerlingen via het HJGGV-platform, het onderwijsteam een agenda voor van bespreekpunten. Het team bediscussieert de betekenis van die feedback en komt […]

Live Coding Education with Sonic Pi (Workshop)

This session will share the story of Sonic Pi – a new free live coding environment for teaching introductory computer science. Sonic Pi uses music as a novel way of engaging students in the  very basics of code, algorithmic design and computational thinking. It enables students to turn code into fun and exciting sounds. However, […]

Digitale geletterdheid, van visie naar praktijk

Digitale geletterdheid wordt een vast onderdeel van het curriculum. Een ontwikkelteam, bestaande uit leraren en schoolleiders, buigt zich vanaf maart 2018 over de vraag hoe dat er precies uit zou moeten zien. Remco Pijpers – auteur van het Handboek Digitale Geletterdheid en verantwoordelijk voor de Monitor Jeugd en Media – legt uit wat er onder […]

Van inspireren naar excelleren

Inspireer leerlingen om te ontdekken waar hun talenten liggen, waar ze goed in zijn en wat ze écht leuk vinden. Zo ontwikkelen ze een gevoel van betekenis en doelgerichtheid; een ‘why’. Het vinden en geloven in die ‘waarom’ draagt bij aan succes, vertrouwen en plezier. Wanneer docenten hun expertise combineren met de juiste inzet van […]