Archives

Van inspireren naar excelleren

Inspireer leerlingen om te ontdekken waar hun talenten liggen, waar ze goed in zijn en wat ze écht leuk vinden. Zo ontwikkelen ze een gevoel van betekenis en doelgerichtheid; een ‘why’. Het vinden en geloven in die ‘waarom’ draagt bij aan succes, vertrouwen en plezier. Wanneer docenten hun expertise combineren met de juiste inzet van […]

Gepersonaliseerd en digitaal leren, hoe dan?

Scholen staan voor grote uitdagingen. Terwijl inkomsten teruglopen of onzekerder worden door bezuinigingen en dalende leerlingaantallen, zijn er investeringen nodig in modernisering van het onderwijs en gepersonaliseerd en digitaal leren. Dit spanningsveld roept allerlei vragen op: Hoe gaan wij om met verschillen tussen leerlingen?, Hoe kunnen wij leerlingen optimaal faciliteren, Wat betekent gepersonaliseerd leren voor […]

CodeAvengers: De beste en leukste manier om te leren programmeren

CodeAvengers: Online leren & online creëren Bij het Ostrea Lyceum leren meer dan 100 de leerlingen programmeren met Code Avengers: apps en websites. Alles wordt stap-voor-stap uitgelegd voor de leerlingen en de docenten. Je past het direct toe via meer dan 1000 opdrachten, video’s en quizzen in de CodeAvengers portal. Jouw quizzen en programmeerwerk wordt […]

Gepersonaliseerd leren in de klas – praktische ervaringen gedeeld

Als docent naadloos lesmateriaal van uitgevers, VO content en van jezelf arrangeren tot individuele leerroutes? Vakoverstijgend voortgang monitoren? We vertellen je hoe de eerste pilots met ons nieuwe leerplatform zijn verlopen en nemen je mee in wat jij de komende maanden van ons mag verwachten. Ook leggen we uit hoe deze wereld samengaat met je […]

Challenge based learning: de basisprincipes, toepassing en ervaringen

Challenge based learning is een leerervaringen waarin docenten, studenten en partners uit de buitenwereld gezamenlijk met elkaar optrekken om maatschappelijke problemen aan te pakken. Studenten worden uitgedaagd om de kennis die ze opdoen en hun open blik te gebruiken om daadwerkelijk een verschil te maken. Kritisch denken, Creativiteit en Teamwork zijn competenties die hier ten […]

360 graden video’s in de (praktijk)les: de toekomst?

In deze workshop neemt Ronald je mee in de toepassing van 360 graden video’s. Ronald is praktijkdocent in het VMBO-groen en is edublogger. Omdat de praktische toepasbaarheid erg belangrijk is, luidt zijn motto: “met beide klompen in de wei”. In deze workshop zult u aan de hand van enkele lesonderwerpen zelf ervaren wat de meerwaarde […]

Gepersonaliseerd leren in de klas – praktische ervaringen gedeeld

Als docent naadloos lesmateriaal van uitgevers, VO content en van jezelf arrangeren tot individuele leerroutes? Vakoverstijgend voortgang monitoren? We vertellen je hoe de eerste pilots met ons nieuwe leerplatform zijn verlopen en nemen je mee in wat jij de komende maanden van ons mag verwachten. Ook leggen we uit hoe deze wereld samengaat met je […]

Stapsgewijze implementatie van gepersonaliseerd leren, hoe pakt u dit aan?

U heeft een heldere visie op gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren en wilt tempo maken met de implementatie. Maar hoe pakt u dit aan? Wat zijn de eerste stappen? Paul Vermeulen (Q-onderwijs), Dirk van Oudvorst (Microsoft) en Frank van Wijngaarden (CampusShop) delen instrumenten en voorbeelden waarmee u direct kunt beginnen. Paul begeleidt vanuit Q-Onderwijs scholen bij […]

Live Coding Education with Sonic Pi (Workshop)

This session will share the story of Sonic Pi – a new free live coding environment for teaching introductory computer science. Sonic Pi uses music as a novel way of engaging students in the  very basics of code, algorithmic design and computational thinking. It enables students to turn code into fun and exciting sounds. However, […]

Van inspireren naar excelleren

Inspireer leerlingen om te ontdekken waar hun talenten liggen, waar ze goed in zijn en wat ze écht leuk vinden. Zo ontwikkelen ze een gevoel van betekenis en doelgerichtheid; een ‘why’. Het vinden en geloven in die ‘waarom’ draagt bij aan succes, vertrouwen en plezier. Wanneer docenten hun expertise combineren met de juiste inzet van […]